Slaapproblemen

Slaapproblemen

Welkom bij Senioren Society

Wilt u ook graag een goede nachtrust hebben maar lukt het niet altijd?

Bij Senioren Society vindt u oplossingen en hulpmiddelen die uw leven aangenamer maken. Wij helpen u om zelf de regie te houden. Senioren Society maakt u het leven gemakkelijker.

Wetenswaardigheden over slaapproblemen

Ambassadeurs

Wij zoeken ‘ambassadeurs’. Een ambassadeur voor Senioren Society is iemand die anderen helpt met ervaringen over producten, die men zelf heeft aangeschaft of over (woning) aanpassingen. Heeft u bijvoorbeeld een Airmax anti-snurk of een aangepast bed en wilt u daarover uw ervaringen delen. Dat kan bij ons in onze rubriek ‘leden voor leden’. Er zijn wellicht anderen die dit ook overwegen aan te schaffen. Zij kunnen profiteren van uw ervaringen. Ook zij kunnen zich melden. Wij brengen u dan met elkaar in contact.

Wilt u ook ambassadeur worden? Stuur een mail naar info@seniorensociety.nl en vermeld het product waar u anderen over wilt informeren. Ook zij die graag advies ontvangen, kunnen zich hier melden. Dan nemen wij contact met u op. U kunt natuurlijk ook altijd bellen: 020-7740413.

Informatie over slaapproblemen

Iedereen heeft er wel eens last van gehad, u vast ook. Slaaptekort. Het is zo dat hoe ouder we worden hoe minder we aan één stuk slapen. We hebben niet minder slaap nodig. Daarom worden er ook vaak hazenslaapjes en middagdutjes gedaan. Slaapproblemen komen in heftige en in minder heftige mate voor. Slapeloosheid, snurken of apneu bijvoorbeeld.

Apneu:

Dit is een bekende slaapstoornis. Het is een ademstilstand van tenminste 10 seconden. Gebeurt dit 10-15 keer per nacht dan krijgt uw bloed te weinig zuurstof. Hierdoor schrikt u wakker. Dit doet uw lichaam omdat het merkt dat er te weinig zuurstof in uw bloed zit. Dit regelmatig wakker schrikken zorgt voor veel slaaptekort.

Een aantal dingen die u kunt doen tegen slaapapneu zijn:

  • Gebruiken maken van beugels of zuurstofflessen.
  • U laten opereren in een speciale kliniek
  • U kunt het medicijn acetazolamide gebruiken;

Belangrijk is ook om te overleggen met een arts.

Voor uitgebreide informatie over apneu kunt u kijken op de site van de Apneu vereniging: http://www.apneuvereniging.nl.

Stress:

Stress kan er voor zorgen dat u moeilijk in slaap komt. Tegen stress zijn erg veel middeltjes, neem bijvoorbeeld yoga, meditatie, rustgevende middelen.

Als u al last heeft van stress, probeer dan zo min mogelijk cafeïne te drinken. Vooral ’s avonds. Door de cafeïne wordt uw hoofd alleen maar drukker. Sommige mensen slapen ook slechter van theïne of vruchtensappen.

Snurken

Snurken is bekend bij veel mensen. Hierdoor kan het gebeuren dat u of uw partner grote delen van de nacht wakker ligt. Tegen snurken zijn er een heel aantal middelen te vinden. Hieronder staan er een paar.

  • Deze neusspreider oefent een lichte druk uit op de neusvleugels, hierdoor worden ze wijder en wordt de luchttoevoer vergroot.
  • De beugel zorgt ervoor dat de positie van de kaken gecorrigeerd wordt, dit voorkomt niet alleen snurken, maar ook tandenknarsen.
  • Anti-snurk sprays. Dit werkt direct op de wanden van de keel en neus.
  • De pleisters zorgen ervoor dat uw neuskanalen voorzichtig worden geopend, hierdoor kunt u makkelijk ademen.

Voor meer informatie over snurken, klik hier.

 

Algemene tips tegen slaaptekort

Als u geen van deze problemen ervaart, staan hieronder een aantal algemene tips tegen slaaptekort:

  • Het later op de dag sporten kan er voor zorgen dat u in de avond vermoeid genoeg bent om te gaan slapen. Sport u ’s avonds laat dan kan dit er voor zorgen dat u moeilijker in slaap komt.
  • Door in de avond het licht te dimmen, wordt uw lichaam vanzelf slaperig. Dit heeft met uw biologische klok te maken.
  • Frisse lucht door bijv. een raampje open, kan er voor zorgen dat u slaperiger wordt en beter slaapt.
  • Een goed matras zorgt voor een betere nachtrust.
  • Sommige slaaphoudingen zorgen voor een betere slaap dan andere, vind uw favoriete slaaphouding, en het slapen zal een stuk gemakkelijker gaan.
  • Het kan zijn dat u gevoelig bent voor elektrische straling van een mobiel naast het bed of andere elektrische apparatuur.
  • Als u veel last heeft van slaapproblemen, volg dan slaaptherapie. Dit schijnt beter te werken dan medicijnen.
  • Melk drinken of het eten van een banaan voor het slapengaan, beïnvloeden de stof melatonine in uw lichaam. Dit stofje zorgt ervoor dat u sneller slaapt.

Niet de informatie gevonden die u zoekt?

We denken graag met u mee, bel gerust voor overleg 020 774 04 13