Overleggen?

Bel 020 774 04 13
Chat

De mantelzorger

Deze producten in de categorie De mantelzorger hebben wij voor u geselecteerd:

Welkom! U zoekt producten rondom De mantelzorger?

Wij helpen u graag. Senioren Society is specialist in langer zelfstandig thuis wonen. Komt u er niet uit of heeft u vragen? Bel ons gerust voor overleg.

Hierboven vindt u producten. Hieronder staat meer informatie over De mantelzorger. Rechts staan categorieën voor verdere verfijning.

De mantelzorger informatie

De mantelzorger

Als u wel eens wat doet voor iemand bent u eigenlijk al een mantelzorger. Een op de vijf mensen is mantelzorger. Met grote inzet geven zij zorg aan anderen. Dit kan een naaste zijn of een bekende uit de buurt.

Wat houdt het in, mantelzorg. Wanneer bent u mantelzorger?

Volgens de officiële definitie bent u mantelzorger als u meer dan acht uur per week gedurende meer dan drie maanden intensief voor een naaste zorgt. Voorwaarde is dat er een emotionele band tussen u beiden bestaat. Dit kan een familie-, maar ook een vriendschapsrelatie zijn. Mantelzorg kan niet zomaar stopgezet worden.
De taken zijn uiteenlopend: van huishoudelijke klussen tot totale verzorging van de naaste.
Ook al is men vaak mantelzorger uit volle overtuiging, deze taak kan ook een zware last worden. Bij mantelzorgers met gezin en/of werk valt het niet altijd mee om alles tijdig en goed te regelen, te plannen, etc. Ook voor partners die mantelzorg geven, kan het soms net te veel zijn.

Mantelzorgers krijgen geen financiële vergoeding. Wel kan diegene die zorg ontvangt en een PGB heeft bij u de zorg inkopen. Zorgt u voor uw partner? Dan kunt u gebruik maken van belastingaftrek van zorgkosten. U moet dan aangifte doen bij de belasting.
Als u vaak samen met het openbaarvervoer gaat en degene die zorg ontvangt niet zelfstandig kan reizen, kan hij een ov begeleiderspas aanvragen waarmee u gratis meereist.

Er zijn verschillende mantelzorgorganisaties die ondersteuning bieden en informatie geven aan mantelzorgers. Zij organiseren ook bijeenkomsten en activiteiten ter informatie en ontspanning.

Wat kunt u doen om zowel voor uzelf als voor de ander goed te zorgen?

• Neem spanningssignalen serieus. Goed zorgen voor uzelf is belangrijk om ook goed te kunnen zorgen voor een ander. Neem tijd voor uzelf om vrienden te bezoeken, te winkelen, hobby’s uit te oefenen, te sporten.
• Maak uzelf niet onmisbaar. Dit geeft grote spanning zowel bij uzelf als bij de ander. Zorg dat zo nu en dan iemand anders even de zorg over kan nemen. Hierdoor heeft u ook wat tijd voor uw eigen dingen.
• Streef niet naar ‘perfectie’.
• Voorkom dat u in een isolement raakt.
• Heb ook aandacht voor de plezierige kant van het zorgen.
• Respecteer elkaars verwerkingsstijl.

Niet gevonden wat u zoekt?

We denken graag met u mee, bel gerust voor overleg 020 774 04 13
Chat